Not your average SEO manager

Jag kommer inte heller börja med hej, mitt namn är… Jag tycker det är otroligt fantasilöst och dessutom framgår det både av mejlet och URL:en. Det säger inte heller någonting om varför jag skulle vara en bra SEO-lead för hitta.se. Så jag går rakt på sak.

Varför jag skulle bli en bra SEO-lead för Hitta.se

Jag tror ni vill anställa mig som SEO-lead och webbanalytiker är för att det är två områden som jag är riktigt riktigt bra på. Och med riktigt bra menar jag som i att jag gillar resultat, som i faktiska siffror, mer trafik, bättre position, konverteringar, försäljning. Pengar in, grafer upp. Ni kan säkert hitta en person som är mer socialt smidig, som gillar att stå i centrum och göra karriär, men jag tror det blir svårt att hitta någon som är mer enträgen när det gäller att nå resultat.

Den första riktiga chefen jag hade (som webbredaktör på ett försäkringsbolag) gillade inte mig som person men hon hade två bra saker att säga. Dels att jag var den mest målfokuserade människa hon någonsin träffat och att hon aldrig någonsin hade fått så bra veckorapporter tidigare. Jag tror det beror på att jag 1) är målfokuserad 2) har lätt för att se helheten och plocka fram de viktiga detaljerna.

Men innan vi går in på vad jag gjort tidigare kommer jag lista några saker jag gjort på senare tid som kan vara relevanta för rollen. Vill du ha ett kronologiskt CV kan du scrolla ner. Men jag tror det här är roligare.

Diverse konsultuppdrag

Sedan 2017 har jag frilansat som konsult inom digital marknadsföring. På den tiden har jag bland annat hunnit med att

Just det, jag har ju också varit med och startat ett nätverk för kvinnor som jobbar med SEO.

Mina superskills

1. Prestigelös och superfokuserad

Sedan jag började jobba med webb har mina superskills varit att jag inte är speciellt intresserad av att bli vare sig specialist eller chef. Det gör mig prestigelös och jag har inga problem att ”kill my darlings”. Det som funkade för 5 år sedan behöver inte alls fungera idag och då är det bättre att hitta nya sätt att göra saker på än att klamra sig fast vid något gammalt.

Fast jag har jobbat med SEO i 15 år har jag svårt att kalla mig SEO-are eftersom det för mig inte är en identitet utan ett verktyg. Jag brinner för SEO och webbanalys lika lite som en snickare brinner för hammare och spik. Det gör också att jag hela tiden vågar utmana mig själv och andra att testa saker och att jag har fokus på rätt saker, att få resultat.

2. Analyserar allt hela tiden

Jag har svårt att förstå hur man inte kan analysera allt hela tiden. Inte för att jag älskar analys (men lite kul är det ändå att hitta nya sätt att visualisera data i looker studio) utan för att det är så man når sina mål. Analysera genomförautvärdera, det är så jag har jobbat de senaste 15 åren.

3. Jag gillar att jobba med andra

Det sämsta med att vara konsult är att det kan vara lite ensamt, men det bästa är att man får chansen att bli en del av en massa olika team. Jag älskar att teama ihop med andra som är bra på saker som jag inte är bra på (kommer till detta strax… det är också en lång lista) och tillsammans skapa magi. Jag trivs allra bäst när det finns tydliga mål och jag har ett team där vi jobbar tillsammans för att nå dem.

Saker jag är rätt kass på

Jag hade kunnat vara korrekt och kallat dem utvecklingsområden men nej, jag har accepterat att det finns saker jag inte är speciellt bra på och förmodligen aldrig kommer bli jättebra på.

1.Vara chef

Jag är ingen chef, har aldrig varit och kommer aldrig bli ett chefsämne eftersom jag inte är bra på och faktiskt helt ointresserad av att göra karriär, hålla i medarbetarsamtal eller planera semestrar. Däremot har jag inga problem med att leda ett team, jag älskar att peppa och få teamet att jobba mot samma mål men jag vill inte ägna mina dagar åt administration.

2. Göra meningslösa saker

Lite som en fortsättning på nr 1. Jag gillar inte heller att göra meningslösa saker, dvs saker som ska göras för att den med högst lön tycker det, ge mig ett problem så löser jag det men säg inte åt mig hur det ska gå till, om jag tycker att något är slöseri med tid och resurser kommer jag troligtvis också säga det.

3. Teknik

Jag använder mig av en massa teknik men jag är inte intresserad av teknik. Så be mig inte gräva i javascript, skriva kod eller skapa en databas (vilket jag iofs har gjort en gång för att ingen annan ville göra det). Däremot samarbetar jag jättegärna med bra utvecklare som kan göra såna saker. Utvecklare är det bästa som finns 😍.

Favoritverktyg och skills

Verktyg kommer och går så den här listan känns inte jätterelevant eftersom det alltid finns något nytt att lära sig men det jag är extra bra på är

  • Kommunikation – inget verktyg men en färdighet. Att sammanfatta, tydliggöra och förstå vad man ska servera sin målgrupp är det viktigaste som finns. SEO är till för användaren, inte för sökbotarna.
  • Google Analytics – helt ärligt, för ett år sedan hatade jag GA4 men man vänjer sig. Har man jobbat med ett verktyg i 15 år gör det ont när man måste byta ut det. Men GA4 har sina fördelar ändå.
  • Google Search console – jobbar jag med i princip varje dag, en guldgruva av insikter
  • Looker studio – kan jag leka med bara för att slappna av en fredagkväll. Det är något tillfredsställande i att kommunicera insikter via data ändå.

Så med allt detta avklarat kommer här tillslut ett CV i kronologisk ordning

CV

Rastrom AB (Monday Rebel)

2017 –

Frilansande konsult inom digital marknadsföring, webb och SEO.

Unikorn AB

2018-2019

Under lite mer än ett år var jag delägare i en SEO-byrå, men vi delade på oss då jag ville jobba med mer än bara SEO.

Kiliaro

2016-2017

Marknadsansvarig på startupen Kiliaro, en molnlagringstjänst för bilder och videos.

Travellink

2013- 2016

Ansvarig för PR och Sociala medier på Travellink, en av nordens ledande onlineresebyråer.

Apollo

2012-2013

Ansvarig för alla kampanjer på den svenska sajten samt betald annonsering i sociala medier.

ERV

2008-2012

Webbredaktör och intranätsansvarig på försäkringsbolaget Europeiska ERV.

Utbildning

Samhällsstudier med praktisk journalistik (Idéhistoria och journalistik)

Södertörns högskola 2003-2009

Boka in ett möte

Har du orkat läsa ända hit tycker jag att det är värt ett personligt möte.
Mejla anna.rastrom@gmail.com eller ring 0702 15 52 99. Eller skicka ett meddelande på Linkedin.

Lämna en kommentar